יומן מסע

חלום בירוק וכחול: יומן מסע בפריזלנד, שייט נהרות בהולנד

חלום בירוק וכחול: יומן מסע בפריזלנד

מאת: מאיה שרון וולף

פריזלנד, המחוז הצפוני בהולנד הינו חבל ארץ קסום. די להביט בדגל הפריזלנדי המורכב מפסים כחולים אלכסוניים ולבבות אדומים על מנת להבין את האווירה באזור. דמיינו שהפסים הכחולים הם תעלות ציוריות שלצדן רועות כבשים ואילו הלבבות האדומים הם האנשים שבין התעלות - לבביים, רגועים ונכונים לעזור בכל מצב.

ב21 ביוני 2019 נחתנו בהולנד.

את השייט הזמנו מספר חודשים קודם לכן בארץ מפרומה לוינגר המקסימה מחברת אופיר טורס שגם הדריכה אותנו, אירגנה הכל ותרמה רבות מניסיונה הרב ומתשוקתה המדבקת לעולם השייט.

לאחר שלושה ימים עירוניים באמסטרדם היפה עלינו על רכבת צפונה למעגן של חברת Le Boat הנמצא בעיירה בשם Hindeloopen שבמחוז פריזלנד וזאת על מנת לקבל את סירתנו ולצאת למסע השייט.

קיבלנו את סירתנו ושלושה זוגות אופניים שהועמסו על הסיפון מאנשי חברתLe Boat ולאחר הסבר קצר אם כי בלתי מספק בעליל יצאנו לדרך. שעה לתוך התעלה וקורה דבר מוזר. הנפש נרגעת, הריאות מתמלאות באוויר צח והאוזניים מתמוגגות למנגינת הציפורים. רק הגענו וכבר חשתי געגוע למקום. כיצד זה ייתכן?

Hindeloopen

מרחבים עצומים של ירוק ומים הקיפו אותנו. רוח נעימה נשבה בפנינו וסירות מכל הסוגים חלפו על פני סירתנו: מפרשיות גדולות שנדמה שיצאו מתוך ציור עתיק, סירה קטנטונת עם שייט ותיק המנווט בעצלתיים את הסירה בתנוחת חצי שכיבה, סירות ובתוכן משפחות הולנדיות בבגדי ים צבעוניים – בדרכן לעגון בפינה נסתרת ולקפוץ למים, סירות מנוע זריזות שמזגזגות על המים ומשאירות אחריהן אדוות גלים. מכל אחת מהסירות ניבטים פרצופים חייכנים ורגועים והם מנופפים לשלום או מרימים את היד בעצלתיים. מנהג ימי שכזה. אושר ושלווה הציפו אותי ונשבעתי לשוב לכאן עוד בטרם התחלתי את המסע.

יצאנו לדרך בשעה ארבע אחר הצהריים. שטנו כשעתיים בכיוון ההפוך ולאחר מכן התרסקנו בחניה מרושלת הישר לתוך המזח. זאת הייתה ההתחלה הלא הרואית של מסענו כשייטים.

קשרנו את הסירה למזח ומיד נכנסנו ליוטיוב והעברנו את שארית הערב בסרטי הדרכה בנושא חניית סירות וקשירות ימיות.

למחרת התעוררנו מלאי מרץ ויצאנו הפעם לדרך הנכונה צפונה לעבר מעגן בעיירה Heeg. הפלגנו במשך כשלוש שעות, שטים בתעלות רחבות שמדי פעם נשפכות לאגם והופכות לנתיב המסומן באמצעות מצופים ירוקים מצד אחד ואדומים מהצד השני. על כל מצוף מוטבע מספר וכך יודעים להיכן לנווט. לדוגמא, יש לפנות שמאלה מיד לאחר מצוף 59.

Heeg

החניה הפעם עברה בהצלחה. מסתבר שבניגוד לרכב, ברגע שעוצרים את היצור הענק הזה שנקרא הסירה שלנו, היצור לא עוצר מיד אלא ממשיך לשייט לו בכיוון שבו הוא נע. על מנת לשכנע אותו לעצור נדרש מהלך יותר דרסטי, כלומר הכנסה לכמה שניות לרוורס. רק אז הוא נרגע משיוטו קדימה לעבר התנגשות עם המזח או הסירות החונות ומואיל לעצור בזמן. בכל מקרה וליתר ביטחון, ברגע שהתקרבנו למזח נופפנו לאחינו השייטים המנוסים שעל המזח וצרחנו להם באנגלית שאין לנו ניסיון ימי ונשמח לעזרה. הללו נענו לקריאתנו מיד הן מפאת אופיים החברי והן מחששם המוצדק שנתנגש בסירותיהן המטופחות. הכנסנו בזמן לרוורס ומיד קפצו אבא ובן, צעקו לנו לאיזה כיוון לסובב את ההגה וסייעו לנו לחנות ולקשור את המפלצת. כצ'ופר קיבלנו בנוסף שיעור ימאות כיצד עלינו לצאת למחרת מן המעגן.

בכל מקרה חנינו במעגן Heeg והסתכלנו סביבנו. היה יום שמשי וחם במיוחד. השייטים שבמעגן הוציאו כיסאות מתקפלים למדשאה, קראו ספרים, בהו במים או נמנמו בשמש. כלביהם לצידם.

ירדנו מהסירה לכיוון מרכז העיירה ובחרנו מסעדה מקומית מלבבת. בעודנו לוגמים משקה צונן שמנו לב שמידי פעם חולפות להן חבורות ילדים זהובי שיער, לבושים בגדי ים ומדוושים על אופניהם לכיוון האגם. חלק מתושבי בית הקפה מנופפים להם וצועקים להם קריאות של תיהנו בפריזלנדית. מיד הבנו שיש אופציה לשחות, הזמנו חשבון ושמנו פעמינו לעבר מפרצון קטן הנמצא בסמוך למעגן. הסתבר לנו לשמחתנו כי המים אינם קרים כפי שמצופה מהאגמים בצפון אירופה. המים בכל פריזלנד רדודים - לכל היותר שלושה ארבעה מטר ועל כן הם מתחממים במהירות וניתן לשחות בהם בימים חמים.

שכשכנו באגם, ולאחר מכן המשכנו צפונה למעגן ליד העיירה Ilst , לא רחוק מהעיר Sneek.

בעל המקום, ה - harbour master, גר עם משפחתו בתוך סירה ענקית. המעגן כולל מקלחות בתשלום סימלי וחשמל. למחרת קמנו בבוקר ועלינו על רכבת מתחנה הנמצאת בסמוך למעגן לעבר עיר הבירה של פריזלנד – Leeuwarden, שם פגשנו את בתי שהצטרפה אלינו לארבעה ימים למסע השייט. אכלנו ארוחת בוקר בליוורדן, והמשכנו עם הבת לעיר סניק. הסתובבנו קצת וחזרנו למעגן. זה הזמן לציין ששבוע שייט משמעו שייט של שעתיים עד ארבע שעות ליום. שאר הזמן כולל הסתובבות בעיירות ציוריות ונסיעה על אופניים בשבילים ובדרכים. כמובן שהיחס בין שעות השייט לשעות הפעילויות האחרות תלוי בכם. אנחנו הזמנו מסלול מעגלי ולכן יכולנו לשלוט בקצב ההתקדמות, בניגוד למסלול שבו לוקחים את הסירה ביעד אחד ויש להחזירה ביעד אחר.

זה הזמן להמלצה כללית על ערים ועיירות בפריזלנד: הגענו למסקנה שדווקא העיירות שבקושי רואים על המפה, אלו שבלתי ניתן להגות את שמן, שאין מילה אחת עליהן בכל רחבי האינטרנט, הן הן הפנינות הנסתרות שמחממות את הלב ומפעימות בפשטות ובחינניות שלהן. אליהן ניתן לדווש מן המעגן ולשבת במסעדה מקומית קטנה ולבהות בנוף.

למחרת בבוקר שיתפנו את חששנו מהיציאה מהמעגן עם בעל המקום והוא נרתם לעזרתינו והוציא את הסירה מהמעגן הקטן, ניווט דרך גשר סמוך ואז קפץ בקלילות לחוף ונופף לנו לשלום.

המשכנו בהפלגה לעבר מעגן ב- Teroele . משם דיוושנו אופנינו כשני קילומטר בואכה Langweer .

Langweer הינה עיירונת קטנטונת הממוקמת בלב שדות ושטחים חקלאיים ומצוידת ברחוב אחד אך יעיל, רחוב ציורי ומלא בתי קפה מתוקים. קסם של מקום. ישבנו במאפייה קטנה (Bakkerij Langweer ) והזמנו מאפה ושוקו חם. החיים הטובים.

Langweer

לפנות ערב הפלגנו לכיוון מזח קטן ללא מעגן מסודר ממש בלב הטבע, הנמצא ליד העיירה ,Sloten שם ישנו.

בבוקר קמנו ודיוושנו על אופנינו לעבר העיר הציורית Lemmer. Lemmer נראית כמו תפאורה הוליוודית לכפר דייגים. "לא ייתכן שזה אמיתי" מילמלנו לעצמנו. רשתות דייגים פרוסות על המעקות משני צידי התעלה. המוני סירות בתעלות ולאורכן נחילי אנשים חייכנים וכרגיל בהולנד גם המוני זוגות אופניים. הסתובבנו בלמר המקסימה בין החנויות המעוצבות ושטפנו את העיניים בבגדים יפים, כלי קרמיקה ובונבוניירות מלבבות. לאחר ששבענו ממראות העיר, עלינו על האופניים ודיוושנו מספר קילומטר בחזרה למזח. את דרכנו חזרה למזח עשינו באמצעות שבילי אופניים מסומנים, בתוך הטבע הפריזלנדי. דיוושנו בתוך הירוק, בינות לכבשים, ציפורים וברווזים וצעקנו לעבר הפרות הרועות: מוווווושלם!

Lemmer

למחרת הפלגנו חזרה לHeeg- שם מימשנו את החלטתנו מאמש לרכוש כיסוי מרופד למושב האופניים. הנה קיבלתם עוד המלצה חמה. ב- Heegעשינו כביסה במעגן בתהליך של הכנסת כביסה למכונת הכביסה, סיבוב על אופניים, חזרה למייבש, עוד סיבוב על האופניים ושחיה באגם.

למחרת בבוקר הפלגנו חזרה ל-Hindeloopen. דיוושנו על האופניים עד לחוף הים שם אכלנו הרינג ופיש אנד צ'יפס. בים צפנו על מזרן מתנפח שכן המים בים קרים יותר מהמים בתעלות. עשינו בוק עם טליים חמודים שליכחו עשב ליד החוף, חזרנו לסירתנו, ארזנו את מטלטלינו והחזרנו את סירתנו לחברת -Le Boat.

Hindeloopen

חזרנו ברכבת ל- Leeuwarden משם הדרמנו למלון הנמצא ליד אמסטרדם, שם לנו במלון במשך שלושה לילות. בערב נסענו ברכבת לעיר Haarlem. היה זה מוצ"ש ועשרות הולנדים ישבו בבתי הקפה סביב כיכר מוארת, שמחים וצוחקים. למחרת ביקרנו בעיר העתיקה והיפה Utrecht שסטודנטים ותיירים גודשים את רחובותיה היפים הבנויים לאורך תעלות ציוריות והיא מלאה במגוון חנויות טרנדיות המציעות בגדים מעוצבים ותכשיטים מיוחדים.

יום למחרת ביקרנו ב- Leiden השלווה משם המשכנו להאג הממלכתית והתרבותית. תם מסענו. היה שליו רגוע ומווווושלם.